Příspěvky – 2019


PF 2020

(31.12.2019)

                           Nejkrásnější zatáčky s nejlepším asfaltem

                                    a bezpečné návraty v roce 2020!

 

 


Vánoce 2019

(22.12.2019)

                       Krásné vánoce, klid, pohodu a dobré lidi kolem

                                                             přejí 

                                                       Jana a Tom

 

 


Zimní slunovrat 2019

(21.12.2019)

Tak jako vloni, i letos mám chuť napsat něco k datu 21.12…

 

Tohle datum mám prostě rád…

 

Kalendářně:

21. prosince nastává Zimní slunovrat;

21. prosince vstupuje slunce do znamení Kozoroha;

21. prosince vrcholí moc temných sil;

21. prosince přichází nejkratší den a nejdelší noc;

21. prosince začíná kalendářní zima;

 

Avšak o den později…

 

Astronomicky:

22. prosince nám zima začíná přesně v 5. hodin 19 minut;

22. prosince se nám překlápí „smutnější“ období zkracujících se dní a přichází období „veselejší“;

22. prosince se nám konečně začíná „blýskat na časy“… 

 

Škoda jen, že mám pocit, jako by ta „lepší polovina roku“ utíkala rychleji…

 


Originální vs. neoriginální výfuky

(19.12.2019)

Zamyšlení:

Jednou z důležitých součástí prožitků z jízdy je také zvuk našich krásných strojů. Pravda, každý Raider sjel z výrobní linky se svým charakteristickým „dvojitým komínem“, ale mnoho Raiderů s originálními výfuky nejezdí. Zejména v Americe si majitelé nově zakoupených Raiderů nechávali rovnou při koupi vyměnit originální výfuky za „laďáky“ s lepším zvukem… Zkrátka mají štěstí, že jim tam nevládne vše objímající a vše nařizující Evropská unie se svými byrokratickými nesmysly…

Přiznejme si, že také my – šťastní majitelé Raiderů – jezdíme často s jinými, než původními výfuky a domnívám se, že hlavním důvodem není design neoriginálů, ale právě jejich zvuk. Tovární výfuky jsou sice (alespoň dle mého názoru) nejkrásnější, ale jejich zvuk připomíná spíš Babetu, než pořádnou, hutnou „devatenáctku“… Jinak reálně asi nemá smysl přít se o to, které výfuky jsou nejkrásnější, protože co člověk, to jiný názor. Osobně se mi ale originální výfuky líbí nejvíc – a právě proto, že designově k té motorce sedí nejlépe. Při pohledu z boku tyto výfuky kopírují stoupající a svažující se „lomy“ reliéfu mezi nádrží a sedačkou, která se v nejnižším bodě prudce zvedá, aby po napojení na zadní sedák (či ozdobný nosič) opět pozvolna klesala k dlouhému a širokánskému zadnímu blatníku. To vše podtrženo ozdobnými bočními chromovanými držáky a již zmíněným dvojitým zalomením nádherných a na konci neuvěřitelně širokánských trubek… Při pohledu zezadu má člověk pocit, že výraz komín“ je opravdu slovem nejvhodnějším, protože konce těchto originálních výfuků skutečně připomínají rouru od kamen…

Neoriginální výfuky více či méně designově Raidera doplňují – často se pocit jejich „líbivosti“ liší právě podle vkusu každého jednotlivého uživatele, případně podle úprav, jaké dotyčný na motorce udělal. Ale ten zvuk…. (!)

Vždyť nevyužít potenciálu nádherné konstrukční a strojařské práce – „yamaháckého véčka“ 5CY by byl skutečně hřích. Nemyslím sice, že je dobré tůrovat motorky na parkovištích, křižovatkách, nebo mezi domy a při projíždění obcí a měst, jak to někteří opakovaně (a pro mě nepochopitelně) dělají, a pak se diví, že mnoho lidí motorkáře nesnáší už jen kvůli hluku…

Vychutnávat si „kloktání“ neoriginálních laufů lze přeci i mimo obec a ideálně přes den… Troufám si tvrdit, že pocit z jízdy na takovémto krásném „bubláku“ je úplně jiný, než na stroji s původní výstrojí, který je sice pořád krásný, ale zvukem bohužel připomíná spíš autíčko na klíček…

Asi ne každý si také uvědomuje, jak výrazně bezpečnější je projíždět např. městem, sice motor zbytečně nevytáčet, ale vědět, že je člověk přeci jen trošku slyšet, takže o něm řidiči přeci jen alespoň ví..

Již dříve jsem vytvořil anketu Zvuky výfuků (anketa tak trošku pro zábavu –  její vyhodnocení a „odhalení“, který zvuk patří kterému výfuku předpokládám na začátku roku, nebo kolem Silvestra… )

Také lze hlasovat v anketě ze září 2019 s názvem Jaké výfuky kdo z nás používá na svém motocyklu?

K tomuto zamyšlení mě napadlo vytvořit ještě jedno hlasování s názvem Které výfuky jsou nejkrásnější (po vzhledové stránce – bez ohledu na to, jaké mám)?

 

Pro diskusi o výše uvedených tématech jsem založil nové diskusní vlákno s názvem Které výfuky preferuji a proč?

 


Filtr u Raidera – klasický „papírák“, nebo KN?

(9.12.2019)

Malé zamyšlení na téma vzduchových filtrů

Zkraje této dekády, když jsem se po létech „běžného“ motorkaření (s různými časovými prodlevami) prokousal ke stylu mě nejbližšímu, tj. k chopperům, byly už vcelku v módě několikanásobně použitelné filtry. Tedy alespoň tak jsem to v té době vnímal, i když je fakt, že „filtrové“ KN oleje jsme se synem používali už celá léta, když jsme těmito oleji stříkali jiné – ale také jednorázové filtry u spalovacích motorů RC buggy a obdobných motorů také RC truggy, s kterými jsme v té době s mým synem cca 10 let závodili. (*) Když bylo sucho a prášilo se extrémně hodně, navlékali jsme na filtr ještě třetí – vnější vrstvu ze starých punčoch

Po různých diskusích a na základě doporučení od kamarádů jsem se v r. 2014 rozhodl koupit KN filtr také k Raiderovi. Následně jsem jej dle návodu impregnoval přiloženým filtrovým olejem a nainstaloval pod nádrž svého miláčka. (**)

Potud je moje úvaha vcelku nezajímavá, odjezdil jsem s tímto filtrem nějaké kilometry a po ujetí vzdálenosti, po které v návodu doporučují vyjmutí a vyprání KN filtru jsem tak učinil. Nastříkal jsem tedy filtr tou „čistící“ kapalinou, nechal působit, vypral v teplé vodě, filtr nechal vysušit a opakoval tuto proceduru ještě asi dvakrát. Netřeba asi zdůrazňovat, že pokaždé z filtru odtékala špinavá voda…

Nyní však nastalo překvapení: Napadlo mě podívat se u potřetí vypraného a vysušeného filtru „skrz“. A překvapení vystřídal šok… Než napíšu jaký – doporučím každému, který KN filtr používá, aby si zkusil totéž… ;-)  A tedy – kdo chce, nechť se zkusí skrz vypraný a vysušený KN filtr podívat proti světlu, třeba proti žárovce…

Přes ten filtr je totiž normálně vidět! Jsou tam prostě miniaturní dírky, viditelné mezi vlákny tohoto – na můj vkus – velmi hrubého filtru i pouhým okem (!)

Co to znamená? Dle mého to znamená jednoduchou skutečnost, že tenhle filtr prostě nemůže dobře plnit svou funkci… (!)

(Na tomto místě lehce odbočím a dodám, že jsem o tomto zjištění mluvil s dalšími lidmi, kteří mi KN filtr doporučili. Jejich nejčastější odpověď byla: No ale od toho tam je ten olej, který ty mikroskopické dírky „zalepí“…)

A vrátím se k tématu: Myslím, že nezalepí a myslím, že je i vcelku logické proč:

a) Protože kdyby to tak bylo, byl by zalepený vlastně celý filtr, tzn. vzduch by těmito malými (bohužel však z pohledu prachu obrovskými) dírami nemohl proudit. A protože vzduch může proudit pouze otvory mimo vlastní materiál filtru (což pochopitelně to platí pro úplně všechny typy filtrů) zůstává jediná otázka – tedy jak jsou ty otvory velké a jestli u KN filtru nejsou náhodou velké až moc…

b) Občas se objevil názor, že použitím filtrového oleje se naolejováním vláken stává filtr natolik „lepivým“, že se částečky prachu zachytí na jeho svou „lepkavost“… (tady dodávám, že ano – filtrový olej je samozřejmě hlavní důvod, proč udělat filtr účinnějším. Ten olej je díky svému složení skutečně poměrně „lepkavý“ a vím to minimálně ze zkušenosti s filtry u buggyn… Mimochodem – tam byly filtry dva a měnily se v pravidelných intervalech – prakticky po každé jízdě).

Jenže si myslím, že to všechno není dost a protože tohle zamyšlení je můj osobní názor, je tak i moje „osobní ano“ pouze částečné a omezené… Nikomu to nepodsouvám, jen se snažím nějak logicky uvažovat a pochopitelně kdo chce, nechť si používá filtr třeba z vaty, či kapesníku…

Poznámky k mé úvaze:

  • Z buggyn (a nejen z buggyn) mám vyzkoušeno, že pokud filtr namažu olejem hodně, tedy víc – motor si v prvních vteřinách chodu s novým filtrem mikroskopické kapičky přebytečného oleje „zhltne“ a protože je takové množství oleje navíc zanedbatelné, vůbec mu to nevadí a nevadilo to ani u malých „buggynářských“ motorů 3,5 ccm³, nebo 4.2 ccm³…
  • Z výše uvedeného logicky plyne, že spíše vadí filtr nedostatečně namazaný, než „přemazaný“. Ale nic to nemění na skutečnosti, že po „profouknutí“ nově namazaného KN filtru, „sezobnutí“ přebytečných částeček oleje a vytvoření těch na můj vkus doslova obřích otvorů mezi hrubými vlákny mají mikroskopické částečky prachu volnou cestu do citlivých částí motoru…

A nyní konkrétně proč mám k opakovaně použitelným KN filtrům velké výhrady?

  1. Především proto, že na rozdíl od papírových filtrů, kde je materiál filtru výrazně „jemnější“ a skutečně s mikroskopickými otvory mezi jeho vlákny – u KN filtrů jsou v porovnání s „papíráky“ díry o velikosti výkladní skříně… Vzduch, který sebou unáší mikroskopické částečky prachu (nebo třeba i pylu) neproudí skrz filtr tak, že by každou drobnou částečkou, kterou unáší „narážel“ na stěny materiálu filtru a tam se díky oleji „přilepil“. Tak to prostě nefunguje, vzduch tam (dle síly sání a otáček motoru) proudí velmi rychle a tudíž se ani všechny unášené částečky nemohou na materiál (a olej) filtru „přilepit“…
  2. Nehledě na fakt, že už u lehce zašpiněného filtru, kdy už je na mastných vláknech filtru vrstvička prachu – probíhá „zachytávání“ dalších částeček prachu hůře, protože prostě filtr už tolik nelepí. A jak jinak – tím spíš projdou drobné částečky prachu skrz ony okem již viditelné otvory…
  3. Poté, co jsem o věci papírových a KN filtrů začal přemýšlet, zkonzultoval jsem ji také ve svém servisu… Začali se usmívat a řekli, že „jsem asi první běžný uživatel“, který se nad tím zamyslel a došlo mu to“. Dále prohlásili, že nemají problém KN filtry prodávat, protože když je lidé chtějí, tak je to koneckonců problém těch lidí. Nicméně oni je nedoporučují a dobře ví proč. A kromě jiného dokonce i prohlásili, že kdykoli rozeberou sací části motoru a čistí např. karburátor – nemusí se ani dívat, jaký filtr majitel motorky používá.. Bezpečně to poznají podle barvy „šlemu“ v sacích komponentech motoru. A že tato „šedá špína“ nezůstává jen v sání a motoru škodí jako ultra jemná brusná pasta je nasnadě…

Když tedy svoji úvahu shrnu – vzduchové filtry určitě mají a musí mít nějakou průchodnost. Vždy pouze záleží, jaké jsou požadavky na jejich použití. Ostatně i drátěné rošty pro třídění štěrku, či prohazování písku na stavbách jsou v podstatě filtry. A na druhou stranu dnes (díky patentu liberecké Vysoké školy textilní) existují filtry s tak drobnými nanovlákny, že dokáží zachycovat i bakterie…

Ale u filtru, skrz který po vyčištění vidím – je z mého pohledu něco špatně. A budu-li moci, budu vždy k Raideru kupovat to nejlepší. Nejen z ekonomického hlediska (***), ale už jen proto, abych ten krásný motor Raidera zbytečně netrápil…

Takže za mě: KN filtry a jiné podobné „opakovaně vypratelné“ už nikdy nechci…

Na otázku, kdo používá opakovaně vypratelný vzduchový filtr a kdo naopak filtr jednorázový se odpovídalo v této anketě a pro diskusi o tomto tématu byla také zřízena samostatná diskuse.


(*) Pokud by to někoho zajímalo, do samostatného (a jiného) diskusního vlákna jsem dal odkazy na nějaké fotky a videa. Rád na ty časy vzpomínám a dodnes se mi líbí nadšení a obrovský adrenalin takových závodů…

(**) Teprve při instalaci mi došlo, že v rámci diskusí kamarádi hodně zdůrazňovali „nákladovost“ použití filtrů KN – ve smyslu, že „čistitelný“ a tedy opakovaně použitelný filtr díky tomu vyjde o hodně levněji, než jednorázový filtr papírový…

(***) Jestli vyjde levněji výrazně dřívější termín generálky motoru (nebo motor přímo poškozený), oproti to si tedy opravdu nejsem jistý… Tedy jsem – radši budu pravidelně kupovat skutečně jemné papíráky a ty budu měnit po předepsaných 20-25 tis. km, než jezdit s pocitem, jak „ohromně šetřím“ u koníčku, jehož náklady prostě nějaké peníze potřebují.

 


Tuningová

(27.10.2019)

Kdo není motorkářský hříšník, pokusí se využít jednoho z posledních, nebo možná úplně posledního hezkého počasí ke krátké vyjížďce.

Letos se rosničkářům předpovědi opravdu „dařily“, takže jsem čekal do čtvrtku na nějakou přesnější předpověď. A nyní – na konci pracovního týdne v pátek večer jsem narychlo připravil dost možná poslední letošní organizované svezení s názvem „Tuningová“.

V potaz musím brát i skutečnost, že ze soboty na neděli se mění čas a musíme tak počítat s dřívějším setměním. Vyrazit tak musíme časově o hodinu dřív, biologicky nám to vadit nebude, protože budeme mít naspáno vlastně o hodinu déle. Také počasí slibují dobré a teplé, takže věřím, že alespoň na závěr sezony se předpovědi vyplní…

Oficiální část jízdy zahájíme v Mladé Boleslavi, odkud pojedeme směrem na Prahu. Nevím, kolik lidí se bude chtít přidat rovnou tam, ale přidávat se může každý zájemce cestou, podobně jako večer se lze postupně oddělovat. Každopádně s Jankou počkáme na čerpací stanici Benzina na kraji Mladé Boleslavi na D10 ve směru na Prahu.

Cesta po dálnici je sice nuda, ale mezi Mladou Boleslaví a Prahou je několik objížděk a tudíž tentokrát pojedeme v poklidu, ale po dálnici. Naštěstí trasa Mladá Boleslav – na kraj Prahy není příliš dlouhá.

Aby i tato naše vyjížďka měla nějaký cíl, navštívíme v Praze Vysočanech výstavu tuningových motocyklů.

Poté už budou (doufám) oschlé silnice a proto se svezeme směrem do Posázaví, kde je část nám známých silnic krásně nově vyasfaltováno.

Po poledni nám vyhládne a tak si dáme oběd na známé „Marjáně“, kde následně ukončíme oficiální část této akce. Poté již cesta k domovům, někdo na západ, jiný na východ, či na sever, nebo na jih…

Někteří z Vás to budou mít domů podobným směrem, takže kdo bude chtít ještě kousek cesty přidat – pojedeme s Jankou ze Stříbrné Skalice krásným lesním úsekem přes Jevany, Doubravčice a Český Brod, abychom se přes Lysou nad Labem a Benátky nad Jizerou dopravili až „domů“, tedy do garáže v Mladé Boleslavi.

Akce je plánována s rozumnými rezervami, nicméně je možné ji v případě nutnosti zkrátit.

Přesnější itinerář s odkazy na mapy jednotlivých úseků je k nahlédnutí na tomto odkazu.

Akce je sice naplánována narychlo, ale pokud by k ní někdo něco chtěl napsat, nebo třeba navrhnout změnu trasy, či nějaké zajímavé místo k zastavení, opět jsem založil vlákno k této vyjížďce

 


Říjnové zabublání, aneb „Výlet i pro zmrzlíky“

(10.10. – 13.10.2019)

Letos nebylo z více důvodů příliš času na pořádání vyjížděk. Několik akcí proběhlo, něco málo snad ještě stihneme.

Po dlouhé diskusi s kamarády ještě nakonec přeci jen zkusím zorganizovat vícedenní setkání na podzim. Nazval jsem jej „Říjnové zabublání, aneb „Výlet i pro zmrzlíky“

Vím, že několik lidí má o účast zájem, ale ani pokud by se nás nesešlo víc, nic by se nedělo. Každá akce nemusí být masová a fajn bude i komornější setkání lidí, kteří se opravdu chtějí ještě alespoň na konci sezóny potkat. A také setkání pravých motorkářů, kteří vědí, že i v říjnu se dá jezdit. S tím souvisí také plánovaná doba akce. Jako každý rok – snažím se, aby každý z nás měl rozumné časové možnosti na akci dorazit a včas se vrátit domů, současně však aby měl také každý z nás možnost s ostatními se svézt, či jinak strávit volný čas. Neznamená to však, že by např. čtvrteční příjezd byl povinností. Určitě bude dobré mít na sebe čas, ale záleží to však na dispozicích každého z nás…

Setkáme se tentokrát na jižní Moravě, místem ubytování bude hotel Fabrika v Uherském Hradišti. Ne snad proto, že by mě jižní Morava uchvátila svými menšími kopečky a rovnějšími silnicemi (ačkoli je jinak krásná), jako spíš proto, že výš v kopcích může být např. celkově chladněji, vlhko, mokré tlející listí, atd.. V neposlední řadě jsem byl rád, že se mi povedlo sehnat toto pěkné ubytování… Hotel na mě již tlačí, abych zamluvené pokoje pustil, že mají další zájemce o ubytování. Tedy je nutné vyplnit přihlášku nejpozději do středy 25.9.2019, což by snad ale neměl být problém.

A protože do termínu zahájení tohoto výletu již nezbývá tolik času, přihlásit se můžete zde a ještě jednou prosím o úhradu zálohy na ubytování nejpozději do čtvrtku 26. září 2019.

Parkování motorek je domluveno u hotelu v uzavřeném hlídaném areálu. Ceník ubytování je na stránkách hotelu, cena je včetně snídaně a ceny za lůžko jsou v ceníku uvedeny s přihlédnutím k počtu osob na pokoji. (takže i když se budeme snažit pokoje obsazovat rozumně může se stát, že někdo bude např. na dvojmístném pokoji sám a v takovém případě bude platit 890 Kč za noc i se snídaní).

Zálohy za ubytování dle Vašeho výběru následně opět uhradím hotelu a vyúčtuji – věřím, že tentokrát to nebude s ubytovatelem tak na dlouho, čili vyúčtování provedu dříve, než po letošním Raider srazu.

Účastníci z České republiky nechť uhradí zálohu na ubytování dle ceníku hotelu na číslo účtu 101 749 8305/6100 (s variabilním symbolem 10131019).

Účastníci ze Slovenské republiky mohou poslat zálohu na ubytování dle ceníku hotelu přepočítáno dle kurzu 26 Kč / € –  opět na číslo účtu Stanleyho – tzn. SK09 0900 0000 0000 2850 4358 (s variabilním symbolem 10131019).

(Až mi bude Stanley posílat peníze z Vašich záloh na CZ účet dohromady jednou platbou, banka si s ohledem na přepočty měn opět něco málo „přivlastní“. Aktuální kurz je téměř přesně 26 Kč/€. (dnes 25,91 u ČNB, proto počítám s kurzem 26,-.  Drobné dorovnáme… )

S vybíráním zálohy je pro mě sice spojeno více starostí, ale tento způsob opakovaně preferuji především proto, že jako organizátor ubytování většího počtu lidí mám občas lepší vyjednávací možnosti s ubytovacím zařízením. Mohu tedy vyjednat např. nějakou slevu, nebo třeba díky většímu počtu lidí třeba dohodnout delší otvírací dobu v restauraci, apod… Proto se snažím, abych při jednání hovořil o závazné objednávce pro co největší počet ubytovaných a proto žádám o Vaše rezervace u mě…

V úvodu jsem psal, že i v říjnu se dá jezdit (jelikož není-li sníh a nasolené silnice – pravý motorkář jezdí i v zimě, tedy po celý rok ). Přesto v říjnu přeci jen nelze garantovat 100% dobré počasí. A na rozdíl od letního období – jízda např. v říjnovém dešti je již opravdu chladnější a méně příjemná… Proto jsem po diskusi se Stanleym akci vymyslel ve dvou variantách… Nic složitého: Několik dní před výletem budeme sledovat počasí a 24 hodin před zahájením akce bude zde na stránkách vyhlášena varianta výletu – buď „MOTO“, nebo „AUTO“…

Aspoň nás budou tyto otazníky udržovat v napětí…

Deathline pro vyhlášení varianty „MOTO“, nebo „AUTO“ je nejpozději do 9.6.2019 – 12.00 hod. a oficiální varianta bude zveřejněna zvýrazněným titulkem v diskusním fóru k této akci. (Můžeme si však také zavolat, napsat na WhatsAppu, Facebooku, či pomocí emailu. Bylo by dobré, abychom se dle vyhlášené varianty sjednotili (např. kvůli společným výletům), ale neznamená to, že kdyby např. byla vyhlášena varianta „auto“, tak že musí všichni přijet autem… Např. místní kamarádi to budou mít na setkání blízko a záleží tedy na nich… )

Pokud jde o program – pracuji na něm, resp. v současnosti sepisuji různé možnosti, co bychom mohli navštívit, kam bychom se mohli svézt a podívat a snažím se, aby tyto možnosti byly využitelné jak na motorkách, tak i auty. Jediný rozdíl by byl asi v tom, že auty bychom mohli (budeme-li chtít) stihnout více zastávek. Jinak půjde opět především o setkání, popovídání, večerní zábavu a především o dobrou náladu a po návratu také o příjemný pocit ze setkání s kamarády… Současně však přijímám jakékoli náměty na zajímavá místa k zastavení a návštěvě. Budu rád, napíšete-li mi Vaše nápady (emailem, nebo v diskusi), které bychom mohli realizovat.

Itinerář akce je tentokrát jednoduchý, protože navrhuji vlastní program doladit vždy večer předchozího dne, tedy ve čtvrtek a v pátek. Každopádně jako vždy platí, že program si každý může udělat vlastní..

Vlákno diskuse k připravované akci je také připraveno. Každopádně bychom se nebyli schopni dohodnout jinými komunikačními prostředky (telefon, SMS, WhatsApp, Facebook, apod.) tak v ní určitě bude zveřejněna „mokrá“, ideálně „suchá“ varianta zvolená dle počasí…

 


Na dvou kolech za čtyřkolami

(21.9.2019)

Protože má být o víkendu krásné počasí, je narychlo připravena pohodová a relativně krátká vyjížďka „Na dvou kolech za čtyřkolami“

Podobně jako vloni bude místo srazu v Praze Letňanech, kde se pokocháme krásou jiných „mazlíčků“ – čtyřkolových „amerik“… Čas setkání 9.00 – 9.30 hod na parkovišti OC v Letňanech (abychom cca v 10.30 mohli vyrazit na další cestu…)

Protože jsou Letňany na okraji Prahy, jednoduše prokličkujeme ven z města a zamíříme trošičku víc do přírody – do Posázaví, kde se naobědváme. Poté se vydáme na krátkou exkurzi za dalšími „čtyřkolami“ a navštívíme závody v Ovčárech u Kolína. A protože jsou v tomto ročním období dny již kratší, zamíříme již jen krátce na Poděbradské náměstí, kde si dáme kávičku a zmrzlinu a poté oficiální část sobotní jízdy ukončíme.

Trasa a itinerář je k nahlédnutí zde (s Jankou vyjíždíme cca v osm hodin z Mladé Boleslavi, bude-li se chtít někdo přidat – volejte..)

A zde je diskuse k této vyjížďce.

 


5. ČSRS – důležité informace

(26.5.2019)

Důležité informace k Raider srazu 2019 (česky)

 

 

 


Poděbrady 2019 – zahájení motorkářské sezóny

(31.3.2019)

„Start – Poděbrady 2019“

Jako každý rok na jaře – uskuteční se i letos – v sobotu 13.4.2019 v Poděbradech tradiční zahájení motorkářské sezóny. Akce je tentokrát vyhlášena jako jednodenní vyjížďka s doplňkovým cílem (výstava Bohemian Custom Bike).

Zájemci o společný „Spanilý dojezd“ nechť tedy nezapomenou na termín 13.4.2019 a uloží si jej do kalendářů.

S ohledem na dojezdové vzdálenosti předpokládám, že dorazí spíše zájemci s bydlištěm do cca 100-150 km (opět ale vím o několika „skalních z větší vzdálenosti).

Zváni jsou všichni, kteří mají zájem pozdravit se po dlouhé zimě s kamarády, podívat se na hezké stroje a také se kousek svézt.

V Poděbradech opět proběhne krátký volný program, občerstvíme se, atd.

Odpočinutí a osvěžení vyrazíme v poledne na krátkou jízdu na výstavu Bohemian Custom Bike, která se letos nekoná současně s výstavou Motosalon, ale je plánována právě na druhý dubnový víkend. Navíc je letos umístěna na výstavišti v Letňanech, takže případní zájemci nebudou nuceni složitě projíždět Prahou ani na motorce, ani autem…

Pozor! Na výstavu je dobré zajistit si vstupenky, které budou zdarma rozdávat hostesky přímo v Poděbradech…

Po dojezdu do Letňan tuto zahajovací vyjížďku oficiálně ukončíme, ale kdo bude chtít – připravuji ještě krátký výjezd poblíž se zastávkou „na nějakou dobrotu“ – kávu, zmrzlinu, dortík, ap….

Každopádně: Výstava Bohemian Custom Bike se se dá prohlédnout průměrně za hodinu až hodinu a půl a tak se (s drobnou rezervou) mohou zájemci o zmíněnou zastávku „na nějakou dobrotu“ sejít v 15.30 hod ještě jednou u motorek a vyrazit na něco na zub.  Samozřejmě bude záležet na času, náladě a v neposlední řadě i na počasí…

Ačkoli někteří nedočkaví již letos jezdili, za oficiální start sezóny je (alespoň ve středních Čechách) považováno právě poděbradské zahájení a věřím, že si ho všichni užijeme a také počasí k nám bude letos vstřícné..

Zde je k nahlédnutí přesnější itinerář vyjížďky a na tomto místě je pro případnou diskusi k tomuto tématu zřízeno samostatné vlákno.

 


Změny v zabezpečení stránek

(14.3.2019)

DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ:

Vzhledem k obrovskému nárůstu počtu útoků různých spamových robotů (a několika již proběhlým napadením stránek) jsem byl nucen zavést několik bezpečnostních opatření. Z hlediska uživatelů jsou jednoduché – stačí pouze změnit přístupové heslo (A) a přihlašovat se novým uživatelským jménem (B). Pro jistotu je v tomto článku připravena jednoduchá nápověda:

A ) Nastavení bezpečnějšího hesla: Stačí kliknout na odkaz v druhém z nedávno zaslaných emailů, zadat nové silnější přístupové heslo a na stránkách bude možné opět plnohodnotně fungovat. Určitě to každý zvládne sám:

  1. Uživatelé by nyní měli mít v poště doručený email s odkazem pro vygenerování nového (a silného) hesla.
  2. Je nutné připravit si nové bezpečné heslo (dle propozic níže) a pro následné snadnější a bezchybné zadání si jej někam poznamenat.
  3. Poté zbývá kliknout na odkaz z druhého zaslaného emailu, vložit nové heslo (pro kontrolu dvakrát) a odeslat. Je při tom třeba pouze ohlídat, aby heslo bylo dostatečně robustní a tedy i bezpečné. Musí nyní splňovat pravidla pro tvorbu silných hesel (viz níže). Napomoci by k tomu měla i funkce hlídání síly hesla, kdy jeho sílu zobrazuje během zadávání značka „Strenght indicator“. Systém zadání slabšího hesla neumožní.

(Složitější heslo je sice bezpečné, ale také k těžké k zapamatování – proto je dobré někam si jej zapsat již při jeho vymyšlení a případně si jej uložit v prohlížeči počítače, tabletu, či mobilu (nutné je ale dbát opatrnosti – hrozí zneužití další osobou…).

UPOZORNĚNÍ: Při zadávání nového hesla je zakázáno použití údajů, jako jméno a příjmení, nick (přezdívka), apod., stejně jako jednoduchých kombinací typu „12345“, „uživatel“, nebo např. slova jako „heslo“, „qwertz“, „heslo123“, atd. Do hesla se nesmí vkládat ani další osobní údaje (jména a příjmení, či přezdívky blízkých, stejně jako různá evidenční čísla (rodné číslo, telefonní číslo, registrační číslo občanského průkazu, či pasu, apod.).

Nové přístupové heslo – pravidla:

  1. Může využívat diakritiku (háčky, čárky);
  2. Použít lze také libovolné další znaky;
  3. Musí mít alespoň 15 znaků;
  4. Mělo by být tvořeno nejen z malých a velkých písmen, ale také z číslic;

Příklad: „1-Bzík+2:Psík=105%_367“ – ale to je jen příklad…

V případě škodlivého průniku lze dohledat, přes který uživatelský profil (s případným slabým heslem) se tak stalo a bylo by nutné takový profil smazat. Na tomto odkazu lze nalézt ještě podrobnější vysvětlení k důvodům změny přístupvého hesla)

Zde je pro ilustraci návod, jak vytvořit co nejsilnější a přitom snadno zapamatovatelné heslo)

Další možností jak (informativně) zkontrolovat sílu hesla je např. tento link.

B ) Změna přihlašovacího jména: Pro uživatele velmi jednoduchá věc – nyní je nutné přihlašovat se novým přihlašovacím jménem (pro jednoduchost již vygenerované a uvedené v prvním z dvou nedávno zaslaných emailů). Nick (přezdívka) – např. v diskusním fóru se nemění.

(Také tvorba nového přihlašovacího jména podléhá určitým pravidlům, ale toto nemusí uživatel řešit, neboť nová přihlašovací jména jsou již vygenerovaná. Při zadávání přihlašovací jméno nehrají roli malá, či velká písmena, uživatel může použít také email, vztažený k jeho registraci stránkách. Přihlašovací údaje si každý může uložit v prohlížeči počítače, mobilního telefonu, či tabletu.)

Na tomto odkazu lze nalézt podrobnější důvody změny přihlašovacího jména)

C ) Přechod z HTTP na HTTPS: Změna šifrování se uživatele stránek týká minimálně (pokud by se však uživateli jakákoli stránka nezobrazovala, případně pokud by se zobrazovala nesprávně, či s varováním, že je „nezabezpečena“ – podrobnosti lze najít na tomto odkazu).

 

Pozor: Nebude-li změna přihlašovacího hesla provedena do 30-ti dnů, bude z bezpečnostních důvodů aktivita účtu systémem uzavřena.

 


5. Česko-Slovenský Raider sraz 2019 – pozvánka

(23.2.2019)

Raider sraz 2019 – pozvánka (Česky)

Raider zlot 2019 – zaproszenie (Polski)